گفتگو با سید مرتضی سبز قبا کارگردان فیلم « برای او »
ایده فیلم «برای او» چگونه به ذهن شما رسید؟
سالها بود که میخواستم به سینمای دفاع مقدس و موضوع جنگ بپردازم. مهمترين دغدغه من ديدن سينماي جنگ از زاويه ديگري بود. در فیلم «برای او» سعی کردم تجربه جنگ را از زاویه دید یک فیلمساز خوزستانی روايت کنم. این فیلم یک فیلم داستانی است و مشخصا در نظر داشتم جغرافیا و بخشی از فرهنگ دزفول را در آن منعکس کنم.
فیلم از چه چیزی روایت می کند ؟
«براي او» تلاشی است در جهت پرداختن به سینمای دفاع مقدس، اما از زاویه دیدي کاملا متفاوت. در واقع مهمترین دغدغه من این بود با نگاهي تازه به سينماي دفاع مقدس بپردازم.
در اين 16 دقيقه به جز 1 دقيقه آخر كه گره گشايي صورت مي گيرد، در 15 دقيقه اول عامدانه هيچ الماني از سينماي دفاع مقدس را وارد نكردم. توليد اين فيلم 8 روز فيلمبرداري، 3 ماه روي فيلم نامه و كار هاي تدويت و ... نير 3 ماه و نيم طول كشيد.
براي بهتر شدن روند فيلمسازي چه پيشنهاداتي داريد؟
آموزش بايد با جديت بيشتري دنبال شود. در توليد هم امكانات و بودجه محدودي در اختيار ماست و در اكران هم درباره فيلم كوتاه نه سينما و نه تلويزيون و نه شبكه نمايش خانگي ظرفيت هايي است كه مي توان از آن ها استفاده كرد.
مشغول چه کاری هستید و آیا تولید و ساخت اثر جدیدی در دست اقدام دارید؟
در آینده نزدیک ساخت فیلم کوتاه «آنها» را آغاز خواهم کرد. در فیلم »آنها» سراغ سینمای دفاع مقدس رفتهام با این تفاوت که زاویه دید من نسبت به «برای او» متفاوت است. «آنها» فیلمی کوتاه در حدود 15 دقیقه است و انشاءالله از خرداد ماه کار تولید آن را شروع خواهم کرد.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد